Ahad, 20 Mei 2018

Ramadhan Karim ! Entry*28

Assalamualaikum ,dear readers. Selamat menyambut awal Ramadhan bagi tahun 2018/1439 hijrah.Ada yang tertunggu-tunggu menantikan ketibaan bulan yang mulia ni Dan ada yang tak syok sebab puasakan. Semua dak kat skolah cam tak bertenaga sedikit.Apa pun saya ada baca sebuaj buku in mengenai sifat generasi cemerlang yang saya rasa sesuai dengan bulan puasa no. So should we start the list?

1)Kemurnian
Kemurnian ni Dari segi niat kita, perbuatan kita dan percakapan. Maksudnya dari segi niat,kita mestilah niat berpuasa dengan ikhlas iaitu 'lillahita'ala'.Kermurnian perbuatan adalah dengan melakukan sesuatu perkara yang yakni membawa manfaat dan hati kena ikhlas.Bercakap pun elok-elok, jangan sumpah seranah dan janganlah mengumpat dik oii! Ingat Ramadhan!

2)Rendah diri
Berendahlah dirimu yang hanya seorang hamba-Nya dan janganlah riak terhadap amalan-amalan yang kita usahakan pada bulan puasa ini. Sedarlah yang amalan yang kita lakukan tu bulan sempurna mana dan Oleh itulah,kita kena amalkan beristighfar setiap kali selesai buat sesuatu ibadah. Tapi jangan jadikan ini alasan untuk mengelakkan diri daripada amalan sunat dan wajib.

3)Elakkan syubhah
Syubhah merupakan perkara diantara halal dan haram jadi kita kena sebaik mungkin kena elakkan .Antara perkara yang kebiasaannya dibuat adalah bercakap belit-belit dan lagi satu yang saya take note adalah kita sepatutnya berani berkata tak tahu apabila kita betul-betul tak tahu tentang suatu perkara tu. That's for me anyway.








Update later,okay? Selamat berpuasa!

Floralpop

Tiada ulasan:

Catat Ulasan